Uit een recent onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau blijkt dat 1 op de 4 Nederlanders denkt dat polarisatie toeneemt. Filter Bubbels, echo chambers, framing en algoritmes lijken ons (aangewakkerd door de socials, media en politiek) uit elkaar te drijven. Waar polarisatie noodzakelijk is voor een gezonde democratie en met elkaar van mening verschillen goed is, lijkt het lastiger om het gesprek met elkaar aan te gaan. De druk om je mening te vormen, om een partij te kiezen, neemt toe. We zien het in de politiek, in de (social)media en het onderwijs (er wordt ons al jong geleerd om te debatteren, maar goed naar elkaar leren luisteren is geen apart vak).
BeCommon gaat over niet weten, en het uithouden in het midden.
BeCommon is een serious game in ontwikkeling waarin spelers de dynamiek van (online) polarisatie ervaren en voelen.
Tegelijkertijd is het een onderzoek naar hoe polarisatie werkt en biedt het spel vaardigheden die nodig zijn om met deze dynamiek om te gaan.
Het project wordt ondersteund door het SIDNFonds met de pionierssubsidie en is een samenwerking tussen studio Ficklefish en studio ToiToi.
Hoi, dit is een reactie.
Om te beginnen met modereren, bewerken en verwijderen van reacties, ga je naar het Reacties scherm op het dashboard.
Avatars van auteurs komen van Gravatar.