polARis
Een simulatie spel dat de (online) dynamiek van polarisatie invoelbaar maakt.
Dit is jullie eiland, lukt het om een Nationaal Bruto Geluk van 75% te bereiken?
Duur: 2,5 uur inclusief evaluatie
Aantal spelers: 15+
Als inwoners van Polaris vertegenwoordigen jullie de lokale overheid, de burgers, de media, de handhavers en de sociale instituten. Het spel is gemaakt om te spelen met teams die meer grip willen krijgen op hun rol in polariserende dynamieken.
Tijdens het spel ontdek je welke de-polariserende acties je kunt ondernemen vanuit je eigen rol en ondervind je welk effect je acties hebben op de anderen in het speelveld.
Concept en ontwikkeling: Esther Verhamme, Jennifer van Exel
seRieus siMulAtie- en Rollenspel
Polaris is een simulatiegame waarin we als bewoners van de stad Polaris in een gepolariseerde samenleving leven. Door middel van aangereikte de-polarisatie technieken geven we de spelers de middelen in handen om elkaar weer te vinden.
Net als in het echte leven leiden de bewoners hun dagelijks bestaan tussen werk, opleiding, privé en gebeurtenissen in de wijk.
De lokale overheid maakt beleid dat het welzijn beïnvloedt, terwijl journalisten en influencers niet alleen rapporteren, maar ook de richting van het collectieve geluk sturen. Spelers ontdekken zo gaandeweg hoe ze Polaris kunnen helpen floreren of verder polariseren.
In het eindspel wordt duidelijk of Polaris gelukkig is en evalueren we wat er tijdens het spel gebeurde.
Hiermee krijgen de spelers inzicht in de dynamiek die plaatsvond en hun eigen rol daarin.
Voor wie
Polaris kan in verschillende variaties gespeeld worden. Voor (semi)overheidsinstellingen ligt de nadruk meer op verticale polarisatie (de afstand tussen burgers en overheid), voor onderwijsinstellingen op een combinatie van verticale en horizontale polarisatie (afstand tussen groepen).
In overleg is het mogelijk om zelf polariserende onderwerpen die actueel zijn voor jullie situatie in te brengen. Polaris kan tevens worden ingezet als simulatie om onderzoeksvragen over de sociale dynamiek te beantwoorden.
“We waren allemaal beleid aan het bedenken, maar hebben eigenlijk aan niemand in de wijk gevraagd of dat was wat ze nodig hadden…Dit zou iedere beleidsambtenaar moeten spelen!”
Speler Team Overheid tijdens de masterclass Polarisatie aan de UvA
“De krant? Als bewoner ga ik naar de markt om het nieuws uit de buurt te halen!”
Speler Rode Wijk, gemeente Almere
spelen
Kom je spelen?
Wil je Polaris inzetten binnen je eigen organisatie of voor een klant? We denken graag mee! Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.
Door het spelen van Polaris:
- Krijg je meer inzicht in wat er tussen mensen gebeurd in een gepolariseerde situatie.
- Voel je wat polarisatie in een leefomgeving doet met de inwoners.
- Ontdek je dat goedbedoelde interventies soms ook extra polariserend kunnen werken.
- Kom je achter vooroordelen die je hebt ten opzichte van bepaalde rollen in het spel.
- Leer je je te verplaatsen in de rol en belevingswereld van de ander.
- Merk je welke invloed de overheid en media hebben in de dynamiek.
- Ontdek je dat polarisatie ook noodzakelijk is om te veranderen.
- Creëer je een startpunt voor verdere samenwerking.
We speelden Polaris eerder bij:
De masterclass Polarisatie van de Universiteit van Amsterdam, De Gemeente Almere, De mastertrack Transformative Leadership van de HvA, Met studenten van de UvA en de Hogeschool Rotterdam WDKA.
“Ik ben de baas van de fabriek dus ik denk alleen maar aan mijn eigen geluk en
geld…of wacht, zo zou hij zichzelf natuurlijk nooit beschrijven…”
Deelnemer speelsessie studenten UvA
ondeRzoek & ontWikkelinG
De simulatie is ontwikkeld rond academisch onderzoek en theorieën uit de sociale wetenschappen en veranderingstheorieën. De theorieën die we in dit ontwerp hebben verwerkt zijn:
De dynamiek van het wij vs zij denken theorie van Bart Brandsma – de spelers, de dynamiek en de depolarisatie technieken.
Het onderzoeksrapport Het Stille Midden Voorbij van het Verwey-Jonkers Instituut – om empathie en een stem voor het zwijgende midden te verankeren
Contacttheorie – (KIS) om de in- en uitgaande groepsbeweging in te bedden
Echokamers theorie – om te spelen met de verschillende informatiekanalen en stromen tijdens het spel (wat hoor je wel en wat niet)
The Lord of the Flies-theorie (Prof. Petter Törnberg) – om situaties te verankeren waarin personages deel uitmaken van een bepaalde groep en daardoor andere informatie hebben dan anderen.
Het Cusp & Hysterese effect / attitudeverandering (Prof. Han van der Maas)- om te benadrukken dat feiten en informatie niet relevant zijn als iemand al in een van de kampen zit.
Het prototype werd ontwikkeld met behulp van een bijdrage van het SIDN Fonds en de volgende experts: Joline Verloove (Movisie), Bassima el Haïk (JSO), Bart Brandsma (Inside Polarisation), Eva de Valk (Ministerie van Binnenlandse Zaken), Marieke de Wijse (PhD facilitation in change events & serious gaming) Ann Cassano (systemic change & Deep democracy facilitator) Mari Luz Garcia(Manager/Trainer/Facilitator/Coach -Transformation Leadership HvA), Douwe van der Werf, (storyteller and creative producer), Jaap de Goede ( psychologist and chairman of the board Saganet Serious Games) Frouke Engel (social designer)
“Ik werd tijdens het spel veel extremer dan dat ik in het echte leven zou doen, ik had echt het gevoel dat ik iets moest verdedigen”
Speler HvA Transformative Leadership
Kom je spelen? Laat je gegevens hierboven achter of neem direct contact op met Esther +31(o)652668941