Selecteer een pagina

POLARIS

Polaris is een simulatiespel waarmee
de (online) dynamiek van polarisatie invoelbaar wordt gemaakt.

Duur: 3 uur
Aantal: vanaf 15 spelers

Doel van het spel:

  • Zorg dat de inwoners van Polaris een minimum Nationaal Bruto Geluksindex van 70 hebben.

Ontwikkeld en gefaciliteerd in samenwerking met ToiToiStudio - Jennifer van Exel

Ondersteund met de pioniersbijdrage van het SIDNFonds

Het verhaal

Toen bleek dat de wereld niet in staat was het smelten van de poolkappen te voorkomen en het water kwam, leek Nederland eind 2050 de eeuwige strijd tegen het water te gaan verliezen. 

Polaris was het masterplan om één stad in de randstad drijvende te houden, om de economie van Nederland en zijn inwoners te redden. Het eiland werd in 2080 opgericht na de grote vloed.

Hoewel een groot deel van de bevolking gedwongen werd om te emigreren, werden een paar uitverkorenen gevraagd om Polaris te bewonen en zo de Nederlanden drijvend te houden. De nieuwe inwoners van de stad vormen een doorsnee van de bevolking om de diversiteit veilig te stellen. 

Polaris heeft vier jaar de tijd om een nieuw voorbeeld van leven in de 22e eeuw te worden en zal,  om die reden, worden afgesloten van de rest van de wereld om zich te richten op deze belangrijke taak. Bij succes wordt dit model verder uitgerold in de Noordzee om uiteindelijk de Nedereilanden te vormen. De graadmeter voor het succes is een (op Europees niveau afgesproken) minimum Bruto Nationaal Geluk van 70.

Wij… de burgers van Polaris staan op het punt om het eiland te betreden. 

Zet de eerste stap en voel het zand tussen je tenen. Dit is je nieuwe thuis. 

 

Voor wie?

Polaris is in meerdere varianten te spelen. Voor (semi) overheidsinstellingen ligt de nadruk meer op verticale polarisatie (de afstand tussen burgers en overheid), voor onderwijsinstellingen op een combinatie tussen verticale en horizontale polarisatie (afstand tussen groepen), en in het geval van onderzoek kan Polaris worden ingezet als simulatiespel om een onderzoeksvraag over de sociale dynamiek te beantwoorden.

Leerdoelen

  • Ik weet wat de verschillende soorten polarisatie zijn (affectief, horizontaal, verticaal)
  • Ik heb een beeld van sociaal-economische belangen die spelen in de samenleving
  • Ik kan een afweging maken over mijn dagelijks handelen in relatie tot polarisatie
  • Ik begrijp hoe verticale polarisatie van burgers vs. overheid tot stand komt
  • Ik begrijp wie een sleutelrol speelt in het oplossen / voorkomen van polarisatie
  • Ik heb ervaren hoe de verschillende soorten polarisatie voelen
  • Ik kan een afweging maken in het kiezen voor collectief vs. individueel belang
  • Ik heb gevoel bij welke technieken / handelingen de-polariserend werken 
  • Ik ben bewust van de uitwerking van online polariserend gedrag op polarisatie

De ruimte

w

De fictieve ruimte

Over fictieve ruimte 

De regels

De verbeelding

De bewegingsruimte

 

De spelers

Woningen

Rollen

Speciale rollen

Groepen

De gebeurtenissen

Backstory

Stad events

Wijk events

Groep events

Prive events

De verkiezingen / dilemma’s

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Terug naar de realiteit

Evaluatievragen

Hoe nu verder?  – Backcasting sessie

Ervaringen en theorieën

Grootste inzichten. 

Toolkit voor de theorie

Ontwikkeling

Grootste inzichten. 

Toolkit voor de theorie